Partner serwisu
Drogi i autostrady

Ustawa o lasach ciągle budzi kontrowersje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
31-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mk / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Ustawa o lasach ciągle budzi kontrowersje
fot. KRRiT
Ciągle toczy się debata nad znowelizowaną ustawą o lasach. Według niej Lasy Państwowe w latach 2014-2015 wpłacą do budżetu państwa 1,6 mld zł, a od roku 2016 odprowadzać będą do państwowej kasy 2% od przychodów ze sprzedaży drewna. Nad ustawą dyskutowano na 48. Posiedzeniu Senatu RP (29-30 stycznia).

– Jaka jest, Panie Ministrze, geneza powstawania tej ustawy? Czy najpierw powiedziano, że szukamy środków na drogi, czy też było tak, że sformułowano zadanie szukania pieniędzy w przedsiębiorstwach państwowych? – pytał senator Bohdan Paszkowski.

 

Stanowisko Ministerstwa

Do pytania odniósł się Janusz Zaleski, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska: – Idea nie pojawiła się znienacka, bo od dawna mówiliśmy o tym, że należałoby skorzystać z dobrych od wielu lat wyników Lasów Państwowych i w jakiś sposób sięgnąć po wypracowywane przez nie zyski, nie zaburzając ich działalności. Pojawiały się rozmaite projekty, np. obciążenie zysku w wysokości 30-40 procent czy nawet jednorazowa wpłata. O tym mówiło się również w środowisku leśników, którzy doskonale o tym wszystkim wiedzieli. Zresztą oni do dzisiaj potwierdzają, że są tego świadomi i że powinni w większym stopniu partycypować w dochodach budżetu – gospodarują przecież na majątku Skarbu Państwa.

Janusz Zaleski poruszył także temat modernizacji, utrzymania i budowy dróg lokalnych: – Lasy Państwowe zawsze budowały drogi leśne, które łączą się z gminnymi i z powiatowymi. Służą do wywozu drewna, ale również służą lokalnej społeczności. I teraz te pieniądze, które można by zaczerpnąć z Lasów Państwowych, powinny w naturalny sposób zasilić fundusz budowy dróg lokalnych, często albo prawie zawsze służący tym samym celom. W gruncie rzeczy zmieni się tylko dysponent, bo to już nie Lasy Państwowe będą dysponować środkami na budowę dróg, ale budżet państwa.

 

Wspólne przedsięwzięcia

Kwestię budowy i współfinansowania dróg lokalnych kontynuował senator Grzegorz Wojciechowski: – Obecnie Lasy Państwowe partycypują w kosztach budowy niektórych dróg. Ostatnio w województwie mazowieckim jechałem taką drogą, która była zbudowana w dużej części ze środków Lasów Państwowych. Czy pod działaniem tej ustawy Lasy Państwowe w dalszym ciągu będą partycypować w kosztach budowy bądź budować takie drogi, z których korzystać będą mieszkańcy, czy też te działania zostaną wstrzymane?

– Przedsięwzięcia wspólne z samorządami terytorialnymi w zakresie budownictwa drogowego wciąż będą realizowane. Wartość tych przedsięwzięć w ostatnich latach kwotowo kształtowała się na poziomie kilkunastu milionów złotych. W roku 2013 była to kwota 17 mln zł. Realizacja tych wspólnych przedsięwzięć nie pomniejsza nadwyżki, która jest przedmiotem zainteresowania budżetu. Wstępnie przyjęte więc zostało takie założenie, że nie odstępujemy od wspólnych przedsięwzięć z samorządami i nadal będziemy w miarę możliwości nadleśnictw te przedsięwzięcia realizować – odpowiedział Krzysztof Janeczko, zastępca Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.

 

Ile dotąd wydano na leśne drogi

Padło także pytanie o dotychczasowe leśne inwestycje drogowe, realizowane przez Lasy Państwowe wspólnie z samorządami lokalnymi, oraz ich koszty. Inwestycje w poprzednich latach podsumował Krzysztof Janeczko. Dane dotyczyły przedsięwzięć głównie z zakresu budowy dróg. W roku 2009 była to kwota 2 milionów 172 tysięcy zł, w roku 2010 – 4 mln 333 tys. zł, w roku 2011 – 8 mln 406 tys. zł, w roku 2012 – 17 mln 959 tys. zł, a w roku 2013 – 9 mln 331 tys. zł. Plan na rok 2014 zakładał kwotę 16 mln 337 tys. zł.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kto zapłaci zalesionym gminom?

Drogi i autostrady

Świętokrzyskie: 30 samorządów z dofinansowaniem z NPPDL w 2014 r.

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Kto zapłaci zalesionym gminom?

Drogi i autostrady

Świętokrzyskie: 30 samorządów z dofinansowaniem z NPPDL w 2014 r.

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5